tirsdag 5. april 2011

Svigermors duk..

For en god del år siden fikk jeg et spørsmål fra min svigermor, om jeg kunne lage en kaffeduk til henne av noe som hun hadde liggende! Jeg tengte at det var sikkert en smal sak, og sa ja.....

Jeg fikk av henne et senge pynte teppe ( gaaamelt) som hennes bestemor hadde laget. På dette var det en vakker brodert bord i hardangersøm, som jeg sprettet løs, som sviger ville ha inn i duken.
Hun spurte og om jeg kunne sy kant i hullmønster, på selve duken, og jeg sa jo joda, det kunne jeg, men jeg  kunne jo ikke sy hardagnersøm, men leste meg til det og fikk det til! Om det er helt rett vet jeg ikke helt... men men.. :0)
Det tok meg over 2 år før jeg var ferdig å brodere... Som sagt så jobbe jeg av  og til veeeeeeldig sakte.... hehe
Så var det å få innfelt denne gamle broderte borden på..Jeg har spekulert og jeg tuller ikke.. jeg har tatt den frem, spekulert og lagt den bort, for borden er gamme, skjør og slitt i kantene, så det var ikke mye å sy på..det skulle og vært "åpent" under duken.. Jeg har vært livredd å ødelegge noe! Men så var jeg på ikea her om dagen og kjøpte sånn "lim" for å legge opp gardiner og slikt med. For jeg kom atter på denne duken, og ville prøve med det! 
Med litt liming og sying  ble resultatet slik! Det er ikke det vakreste arbeidet under da jeg har brettet,limt og sydd, men jeg håper at svigermor liker det alikavel! 
Hun er selv en kløpper å brodere, og hennes arbeider kan man nesten ha med undersiden opp... så det er med skjelvende hender jeg sender dette til sverige til henne..
(orka ikke stryke duken før bilde da den alikavell skal brettes igjen masse...)
Ups.. skulle kansje tatt bilde av kanten jeg har brodert..
men men.. det får bare være!

Ha en flott dag der ute i bloglandia! :0)

2 kommentarer:

  1. Hei . Ble jo bra :-)
    Har du sendt den til ho??? ho e nu i lofoten, og blir der ei stund!!!!!!! klæmz

    SvarSlett
  2. Skulle ønske bildet var litt større, men det ser fint ut. Modige jente!

    SvarSlett