tirsdag 17. august 2010

Brede av stoff

Minsta ville ha stoff på sine bøker isteden for papir i år, og da dro mor og datter på Ikea og kjøpte stroffe!

Dette er hvordan jeg syr bokbrede av stoff!
Først finner man frem alt man trenger
 Stoff,saks, merkepenn,penner som kan skrive på stoffer,bånd,strykjern og symaskin
Mål opp hvor mye stoff du trenger! Kan være lurt å ha en stor brett!
Legg stoffet med retten opp. Legg boken mindt på stoffet, og brett over. Merk av bokbredden og dra streken over bretten og litt over på "retten" 
(Pass på å lukk boken og sjekk at det ikke er for stramt før du syr!)
Stryk kantene for da er det letter å se , når man syr!
Litt dårlig bilde, men her har jeg sydd der den blå streken er! Dette er gjort på alle sidene!
Klipp av hjørnet fra sømmen og ut
og vreng så alle hjørnene! Stryk arbeidet!
Finn noe stoff som du kan skrive på, stryk på viselin, skriv på navnelappen og stryk den på arbeidet! Jeg har brukt Promarker da den er en sprittursj!
Sy den fast!!
Jeg har og festa bånd oppe slik at hun kan bruke det som bokmerke!!
Tre boken på bredet! 
Må nok brette boken litt forsiktig bakover for å få bredet på!!
Sånn! 
Håper dere forstår min lille forklaring!
På de andre bøkene ble bretten enda bredere, for å beskytte boken enda bedre!

7 kommentarer:

  1. Du hendelse so fine bokomslag du har laga, er aldeles imponert.
    Noko meir jobb, detta, enn å legge papir på bøkene.....og finare!!
    Kjekt for ho som kan gå på skulen med so staselege bøker.

    SvarSlett
  2. Så flotte disse skolebøkene blir da! Du er flink!

    Ha ein fin dag! Klem,

    SvarSlett
  3. Dette blei fint, kan tenke meg dattera er stolt nå :o)
    Jeg har ingen skole barn som skal ha bokbind på bökene lengre så her blir det ikke sydd noen , men jeg skal sy en vin elg og håper jeg skal klare det. Min mamma har sydd flere og nå hadde jeg lyst til og pröve, det kommer nok bilde på bloggen i framtiden. Ha en super fin dag käre blogg venn!

    SvarSlett
  4. Så smart med sydd bokbind! Det går forhåpentligvis ikke så fort istykker som papir. Men vi har allerede kjøpt papir, så jeg slipper unna ;)

    SvarSlett
  5. Så smart! Jeg har vært inne på tanken jeg også, men har liksom ikke fått gjort noe med det..

    SvarSlett
  6. Så lurt! Men en del arbeid da...

    SvarSlett