torsdag 13. januar 2011

Odin har bakt!

Jeg satt og sulla litt på pc'en i går mårres, og datt innom en blogg som heter Mat for alle. Hun hadde masse flotte oppskrifter, og bland dem fant jeg en brødoppskrift... No-knead brød.. 
Jeg kunne jo ikke gjøre annet enn å prøve!  Oppskriften er enkel ,tar lang tid ,lettvint (passer meg yppelig).. og stekes i jerngryte,kjeramisk topp, eller pyrex form.
(Alle formene må ha lokk!!!!)
Men bare helt...Mmmmmmm..


For et brød trenger du

500g hvetemel
1/4 ts tørrgjær
1 1/4 ts salt
400ml vann
Bland det tørre først sammen, og ha så alt vannet i.. Bland lett sammen! 
La dette stå i 12-19 timer

Tøm så deigen på et godt melet bort, (for deigen er ganske klissete)
klapp den flat..
Brett deigen 4 ganger (fra alle sidene)
Ta et bomuldklede og dekk godt med mel.. og legg den brettete siden ned
Heves i 2 nye timer under kledet
Etter 1.5  time settes ovnen på 230 gr
sett inn din jerngryte,pyrex form,eller som meg, kjeramisk topp,
med lokket
slik at dette får varmes gpdt i ovnen den neste halve timen,
til deigen er ferdig hevet! 
Ha deigen oppi formen med brettene opp
Stek i 30 min med lokk, så 15 til 20 min uten lokk, til at man får en fin brun skorpe!
Ta brødet ut, og avkjøl!!
og vola..
Et hærlig hjemmebakt brød!
Jeg hadde 50 gr kruskakli i for å få det litt grovere, og fordi jeg var fri for mel..hehe
kunne nok hadd litt mer vann da, men det ble veldig godt alikavell!!
Hun har også en video som viser fremgangsmåten,
så bloggen er virkelig verd å stikke innom!!!!

1 kommentar:

  1. det brødet så godt ut og jeg har faktisk en tuppevare gryte med lokk som jeg kunne ha brukt.

    God helg :)

    SvarSlett